دانلود پایان نامه درباره موتورهای القایی:



download




تاریخ: جمعه 25 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

دانلود پایان نامه درباره نیروگاهای dg:



download




تاریخ: جمعه 25 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

 

قوس الكتريكي چيست؟





 

 

 (بوسيله پي دي اف ساز شماره 1 ) PDFدريافت اين مقاله به صورت فايل   دريافت اين مقاله به صورت فايل پي دي اف بوسيله پي دي اف ساز شماره 2 ترجمه متن اين مقاله به زبان انگليسي

44


قوس الكتريكي چيست؟

قوس الكتريكي چيست؟

تاريخچه

در سال 1802 پتروف (V.P.Petrof) كشف كرد كه اگر دو تكه زغال چوب را به قطب هاي باتري بزرگي وصل كنيم و آنها را به هم تماس دهيم و سپس كمي از هم جدا كنيم شعله روشني بين دو تكه زغال ديده مي شود. و انتهاي آنها كه از شدت گرما سفيد شده است نور خيره كننده اي گسيل مي دارد. قوس الكتريكي هفت سال بعد ديوي (H.Davy) فيزيكدان انگليسي اين پديده را مشاهده نمود و پيشنهاد كرد كه اين پديده به احترام ولتا قوس ولتا ناميده شود.

آزمايش ساده

اگر بخواهيم در يك روش ساده اي ايجاد قوس الكتريكي را نشان دهيم بايد دو تكه كربن را روي گيره قابل تنظيم سوار نمود (بهتر است كه به جاي زغال چوب معمولي ميله خاصي كه از كربن قوس ساخته مي شود و با فشار دادن مخلوط گرافيت ، كربن سياه و مواد چسبنده به وجود مي آيند، استفاده شود).

چشمه جريان مي تواند برق شهر هم باشد براي اجتناب ازاينكه در لحظه تماس تكه هاي كربن مدار كوتاه ايجاد شود بايد رئوستايي به طور متوالي به قوس وصل شود.

معمولا برق شهر با جريان متناوب تغذيه مي شود. ولي در صورتي كه جريان مستقيم از آن عبور كند قوس پايدارتر است به طوري كه يكي از الكترودها هميشه مثبت «آند)و ديگري همواره منفي «كاتد)است.

 

بقیه و متن کامل در ادامه مطالب....



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

 

انرژي الكتريكي چيست ؟



 


 

 

 (بوسيله پي دي اف ساز شماره 1 ) PDFدريافت اين مقاله به صورت فايل   دريافت اين مقاله به صورت فايل پي دي اف بوسيله پي دي اف ساز شماره 2 ترجمه متن اين مقاله به زبان انگليسي انرژي الكتريكي چيست ؟

64


انرژي الكتريكي چيست ؟

انرژي الكتريكي چيست ؟

ميدانيم كه هر ماده از تعداد بسيار اتم تشكيل شده است كه هر اتم نيز از سه قسمت 1-نوترون 2- پروتن 3-الكترون تشكليل شده است تعداد الكترونها با تعداد پروتنها در حالت عادي (خنثي) برابر است الكترون داراي بار منفي و پروتن داراي بار مثبت ميباشند كه الكترونها به دور(( پروتن و نوترون )) (هسته اتم) با سرعت بسيار زيادي ميچرخند در اثر اين چرخش نيروي گريز از مركزي بوجود مي آيد كه مقدار اين نيرو با مقدار نيروي جاذبه بين الكترونها و هسته برابر است پس اين برابري نيرو الكترونها را در حالت تعادل نگه ميدارد و نميگذارد كه از هسته دور شوند .

يك سيم مسي هم داراي تعداد زيادي اتم و در نتيجه الكترون است هر گاه ما بتوانيم توسط يك نيرويي الكترونهاي در حال چرخش به دور هسته را از مدار خود خارج كنيم و در يك جهت معين به حركت در آوريم جريان الكتريكي برقرار ميشود.

پس اين نكته را دريافتيم كه جريان برق چيزي جز حركت الكترونها نيست البته اين حركت بصورت انتقالي انجام ميشود يعني يك اتم تعدادي الكترون به اتم كناري خود ميدهد و اتم كناري نيز به همين ترتيب تعدادي الكترون به اتم بعدي ميدهد و بدين صورت جريان برقرار ميشود. پس هر گاه كه ميگوئيم جريان برق كم يا زياد است يعني تعداد الكترونهايي كه در مسير سيم در حال حركت هستند كم يا زياد است .

نيروهايي كه باعث جدا شدن الكترون از هسته ميشوند:

1- نيروي مغناطيسي خارجي

هرگاه يك سيم را در يك ميدان مغناطيسي حركت دهيم نيروي اين ميدان باعث حركت الكترونهاي سيم ميشود .

بقیه ومتن کامل در ادامه مطالب..

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی
باطری كه هنگام حرکت انرژی تولید میکند +عكس


محققین ژاپنی یک باطری کوچک ساخته اند که انرژی خودش را از طریق انرژی جنبشی تامین می کند. این باطری نسبت به تمام مدل های مشابه بهتر بوده و قادر است ۲۲ میلی وات انرژی تولید کند که نسبت به مدل های مشابه ۲۰ برابر بهتر عمل می کند. ‏

‏شاید ۲۲ میلی وات بسیار کم به نظر بیاید و نتواند از پس تلفن همراه شما بر بیاید، اما به اندازهای هست که بتواند جایگزین باطری های کوچک ساعت بشود. و همانطور که می دانید وقتی از انرژی جنبشی استفاده می کنید یعنی کافی است باطری تکان بخورد تا انرژی تولید کند. بنابراین تعبیه این باطری در گجت هایی که مصرف برق کمی دارند بسیار مطلوب خواهد بود. چون که کافی است در جیب شما باشند تا شارژ شوند. ‏

 

باطری كه هنگام حرکت انرژی تولید میکند +عكس



راز بازدهی بیشتر این باطری جدید در استفاده از آلیاژی به نام Galfenol بوده که از آهن و گالیوم تشکیل شده است. این آلیاژ مخصوص در میدان های مغناطیسی تغییر شکل میدهد و در سال ۱۹۹۸ توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا ایجاد شده است. ‏

طراح این باطری قصد دارد در مرحله اول آنها را در سیستم های پایش باد لاستیک اتومبیل ها استفاده کند و بعدا استفاده از آنها را توسعه دهد. اما اگر کمی به کاربردهای این باطری کوچک فکر کنید متوجه استفاده وسیع اش در صنایع مختلف خواهید شد.

منبع: نارنجي


 




تاریخ: جمعه 2 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر | امین شیخ احمدی نام کتاب : بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر
بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر | امین شیخ احمدی نویسنده :
امین شیخ احمدی و مجید زرگر زاده
بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر | امین شیخ احمدی حجم کتاب : ۲٫۵۹ مگابایت
بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر | امین شیخ احمدی دسته » مهندسی برق

بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر | امین شیخ احمدی قالب کتاب : PDF

بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر | امین شیخ احمدی تعداد صفحات : ۵۸

بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر | امین شیخ احمدی پسورد : www.98ia.com

بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر | امین شیخ احمدی منبع : wWw.98iA.Com

 




تاریخ: چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی
توليد انرژي از اعماق زمين منابع انرژي زمين گرمايي از قسمت کم عمق زمين آغاز شده و تا بخش هايي که دما بي نهايت است ادامه مي يابد. در اعماق زمين آب هاي گرم و سنگ هاي داغ و همچنين سنگ هاي گداخته يا گدازه هاي آتشين يافت مي شوند. تقريباً در همه قسمت هاي زمين چه کم عمق و چه عميق درجه حرارت متفاوت است در برخي قسمت ها درجه حرارت بين ۵۰ تا ۶۰ درجه فارنهايت (۱۰ تا ۱۶ درجه سانتيگراد) مي باشد. منابع بهره برداري شده از انرژي زمين گرمايي مي تواند عهده دار گرمايش و سرمايش ساختمان ها باشد و توسط لوله هاي مدفون در قسمت هاي عميق و نيمه عميق به ساختمان ها انتقال مي يابد به طوري که در زمستان، پمپ زمين گرمايي، گرما را از مبدل گرمايي گرفته و آنرا به درون ساختمان مي فرستد. در تابستان، فرآيند معکوس مي شود، به طوري که پمپ گرمايي گرما را از هواي درون ساختمان به مبدل ها جابجا مي کند. در اين خصوص دولت ها به ايجاد نيروگاه هايي همت گماردند که در اين نيروگاه ها گرمايش ساختمان ها و نيز توليد برق صورت مي پذيرد اين نيروگاه ها به سه دسته عمده تقسيم مي گردد که در زير به توضيح بيشتر آنها مي پردازيم. بقیه در ادامه مطالب...

ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

مختصری درباره انواع نیروگاه ها

مختصری درباره انواع نیروگاه ها
 
 در این مقاله به صورت مختصر با انواع نیروگاه هایی که در حال حاضر وجود دارند آشنا می شويد. سعی ما در این است که هر قسمت را به صورت پربارتر و مبسوط تر جمع آوری كنيم كه در این بین مساعدت شما دوستان به این امر تسریع بیشتری می بخشد. از جمله این نیروگاه ها,  نیروگاههای جزر و مدی, نیروگاههای موج, نیروگاههای مگنتو هیدرودینامیک, نیروگاههای بیوماس, نیروگاههای زباله سوز بخار, نیروگاههای گازی با سوخت خرده چوب, نیروگاههای شکافت هسته‌ای, نیروگاههای جوش (گداخت) هسته‌ای, نیروگاههای ترکیبی تولید کننده برق و انرژی حرارتی و نیروگاه تبدیل انرژی اقیانوسی  و نیروگاههای پیل سوختنی است.
 

نیروگاههای جزر و مدی

این نیروگاهها از انرژی نهفته شده در جزر و مد استفاده می‌کنند، این انرژی عبارت است از انرژی پتانسیل (انرژی نهان یا ساکن) حاصل از جابجایی عمودی توده آب ساکن و یا انرژی جنبشی وابسته به شدت جریان (انرژی جریان جزر و مدی) که هر به دلیل پدیده جزر و مد که خود ناشی از نیروهای گرانشی (جاذبه) ماه و خورشید می‌باشند، بوجود می‌آید. در بعضی از انواع این نیروگاههای از جریان آب هم در جزر و هم در مد استفاده می‌نمایند.

نیروگاههای موجی

این نیورگاهها از انرژی موجهای دریاها و اقیانوسها استفاده می‌کنند. این انرژی عبارت است از ، کل انرژی در یک موج که برابر با جمع انرژی پتانسیل آب جابجا شده از یک سطح بی جنبش و آرام و انرژی جنبشی ذرات آب متحرک می‌باشد. انرژی موج به نیروهای باد نسبت داده می‌شود که آن هم وابسته به انرژی خورشیدی است. این انرژی بوسیله دستگاه انرژی گیر از موج ، می‌تواند انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی نماید و از طریق کابل دریایی انرژی برق را به ساحل انتقال دهد. ژنراتورهای موجی دارای انواع شناور ، چرخ پره دار ، پارویی و توربین هوایی می‌باشند

 

بقیه در ادامه مطالب...


 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

هر شكل زندگی یا ماشین آلات امروزه نیاز به انرژی داردهیچ چیز نمی تواند حالت یا موقعیت خود را بدون مصرف انرژی تغییردهد. همچنین درست مانند بسیاری از ماشین آلات دیگر ، ماهواره نیاز به برق دارد. در اینجا بر روی زمین راههای زیادی برای تولید برق وجود دارد به عنوان مثال اگر شما در دریا و یا در بالای کوه هستید، شما می توانید مولد قابل حمل و یا باتری استفاده کنید. منبع قدرت خورشیدی بسیار قدرتمند ، پاکیزه و راحت است ، به خصوص برای ماهواره ها. تنها چیزی که نیاز به توضیح است تبدیل انرژی موجود در اشعه خورشید است. امروزه کارآمدترین روش رسیدن به این انرژی استفاده از پانل های متشکل از سلولهای نیمه هادی قدرت زای نوری است. معمولا آنها به عنوان 'صفحه های خورشیدی' نامیده می شود. این پانل ها اولین بار در'ماهواره ی پیشتاز' در فضا در سال 1958 مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید که تابش خورشید بزرگترین منبع تجدید پذیر انرژی روی کره زمین می باشد و اگر فقط یک درصد از صحراهای جهان با نیروگاه های حرارتی خورشیدی به کار گرفته شوند، همین مقدار برای تولید برق سالانه مورد تقاضای جهان کافی خواهد بود. برای سود جستن از انرژی خورشیدی دو راه وجود دارد : استفاده مستقیم از نور خورشید و تبدیل آن به الکتریسیته از طریق سلولهای فتوولتائیک یا استفاده مستقیم از انرژی خورشیدی و تبدیل آن به انواع انرژی های دیگر و یا استفاده مستقیم از آن (کاربردهای نیروگاهی و غیر نیروگاهی خورشیدی).

دانلود - Download Link
حجم: 1.3  mb
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 40
نوع فایل: pdf




تاریخ: چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

    • نیروگاه هسته ای

نیروگاههای هسته ای حدود 17 درصد برق دنیا را تأمین می کنند برخی کشورها برای تولید نیروی الکتریکی خود، وابستگی بیشتری به انرژی هسته ای دارند. براساس آمار آژانس انرژی اتمی، 75 درصد برق کشور فرانسه در نیروگاههای هسته ای تولید می شود و در ایالات متحده، نیروگاههای هسته ای 15 درصد برق را تأمین می کنند. بیش از چهارصد نیروگاه هسته ای در سراسر دنیا وجود دارد که بیش از یکصد عدد آنها در ایالات متحده واقع شده است. یک نیروگاه هسته ای بسیار شبیه به یک نیروگاه سوخت فسیلی تولید کننده انرژی الکتریکی است و تنها تفاوتی که دارد، منبع گرمایی تولید بخار است. این وظیفه در نیروگاه هسته ای برعهده رآکتور هسته ای است . در سال ۲۰۰۴ انرژی هسته‌ای در تولید کل انرژی مصرفی جهان سهمی در حدود ۶٫۵٪ و در تولید انرژی الکتریکی سهمی در حدود ۱۵٫۷٪ داشته‌است که کشورهای ایالات متحده, فرانسه و ژاپن باهم حدود ۵۷٪ از کل انرژی الکتریکی هسته‌ای جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در سال ۲۰۰۷ آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای (IAEA) از وجود ۴۳۹ راکتور هسته‌ای در حال ساخت در ۳۱ کشور در سراسر جهان خبر داد. ایالات متحده با تولید حدود ۲۰٪ از انرژی مورد نیاز خود در راکتورهای هسته‌ای جایگاه اول جهان در میزان استفاده از انرژی هسته‌ای دارد. در حالی که فرانسه با تولید ۸۰٪ از انرژی الکتریکی مورد نیاز خود در ۱۶ نیروگاه هسته‌ای از نظر درصد دارای رتبه اول در جهان است و این درحالی است در کل اروپا انرژی هسته‌ای ۳۰٪ از برق مصرفی را تامین می کند.

 


حجم: 833 KB
رمز: www.power2.ir
تعداد صفحات: 45
نوع فایل: pdf




تاریخ: چهار شنبه 31 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

دانلود مقاله توسعه و مصرف برق در ايران
 

دانلود مقاله




تاریخ: دو شنبه 29 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

ندازه فايل: 65 کیلو بایت

منبع:www.maghaleh.net

دانلود مقاله




تاریخ: دو شنبه 29 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

مقدمه:

نيروگاه شهيد سليمي نكا بعنوان يكي ازمهمترين سرمايه هاي ملي
وازبزرگترين نيروگاههاي كشور متشكل از دوبخش مستقل بخاري و گازي
 درساحل درياي خزر ودر22 كيلومتري شمال شهرستان نكا
(استان مازندران) قراردارد.
 
neka2.jpg
بقیه در ادامه ی مطالب.......

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 29 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

اینم مطلبی درباره ی انرژی باد که کمتر کسی بهش توجه کرده ویا اطلاعاتی دربارش داره

 

حجم مطلب:۲۳۴کیلو بایت

 

برای دانلود روی دانلود کلیک کنید:

 

(با لینک غیر مستقیم)

download

 

 




تاریخ: دو شنبه 29 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی
صحبت از قطارهای فوق مدرن همواره از هیجان خاصی برخوردار است. نسل جدید قطارهای سرعتی جهان که لوکوموتیوهای آنان نیز ساختار فوق آیرودینامیکی دارند نشان دهنده آن است که در سراسر جهان به طراحی قطارهای مجهز به فناوری های پیشرفته توجه زیادی می شود.

ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 29 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط امیر عیوضی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد